Hvorfor er høstkonservering viktig?
Høstkonservering beskytter motoren mot skader, rust, korrosjon og andre problemer som kan oppstå når motoren ikke brukes over lengre tid. Ved å ta noen enkle grep, kan du sikre at motoren fungerer optimalt når du starter den opp igjen om våren.
Hva trenger du?
For å gjøre jobben grundig trenger du noen grunnleggende verktøy og produkter:
- Motorolje og oljefilter
- Smørefett
- Bensinstabilisator
- Drivstoffilter
- Fogging Oil
- Frostvæske (for installasjoner der dette er nødvendig)
- Corrosion Guard
Steg 1: Vask
Først og fremst vil vi påstå at en real vask er lurt, spesielt hvis båten har gått i saltvann. Da er det godt for både båten og motoren å få av seg saltvann og alger. Start med å skylle motoren med ferskvann, dette er viktig for å fjerne salt, smuss og annet som kan tære på motoren over tid. Et godt tips er å bruke en motorspyler eller spyleklokke for å kjøre ferskvann og eventuelt frostvæske gjennom motorens kjølesystem.
Steg 2: Skift motorolje og filter
Skift ut motoroljen og oljefilteret før vinterlagringen. Gammel olje kan inneholde forurensninger og kondens som kan forårsake korrosjon og andre problemer. Sørg for å bruke riktig olje og filter for din motor, dette finner du enkelt frem i våre servicedeler.
Steg 3: Konservering av drivstoffsystemet
Fyll tanken nesten helt opp for å minimere kondens i løpet av vinteren. Tilsett en bensinstabilisator for å forhindre nedbrytning av drivstoffet. Kjør motoren i noen minutter slik at stabilisatoren får sirkulere gjennom hele drivstoffsystemet.
Steg 4: Lagrinsolje for totaktsmotorer («fogging oil»)
Lagringsolje (fogging) beskytter de indre delene av motoren mot rust og korrosjon. Du sprayer oljen inn i inntaket mens motoren går på tomgang, slik at oljen dekker innvendige deler som sylindervegger og stempler. Stopp motoren når prosessen er fullført. Dette gjelder da kun totaktsmotorer.
Steg 5: Kjølesystemet
Avhengig av om motoren har et åpent eller lukket kjølesystem, skal du enten drenere eller fylle med frostvæske. For påhengsmotorer må du sikre at alt vann er drenert ut for å unngå frostskader. På innenbordsmotorer med lukket system må du sørge for at kjølesystemet er fylt med riktig blanding av frostvæske og vann.
Steg 6: Smøring av bevegelige deler
Alle bevegelige deler, som propellakselen og styremekanismen, bør smøres med smørefett for å beskytte mot korrosjon og frostskader. Kontroller også gummideler som impeller, belger og pakninger for slitasje, og bytt dem om nødvendig.
Steg 7: Batterivedlikehold
Fjern batteriet fra båten og oppbevar det på et tørt og frostfritt sted. Sørg for at batteriet er fulladet, og sjekk det regelmessig gjennom vinteren for å unngå at det tappes helt. Om nødvendig, gi det en vedlikeholdslading.
Steg 8: Sjekk komponenter
Sjekke elektriske komponenter og tilkoblinger samt jordingspunkter for korrosjon og rust. Vi anbefaler å bruke Corrosion Guard eller lignende. Corrosion Guard er en rusthemmer som danner en isolerende, voksaktig film for langsiktig korrosjonsbeskyttelse. Brukes for å forhindre at det dannes rust på bla. drev, undervannshus, powertrimmotorer og ellers komponenter som er utsatt for salt.
Steg 9: Kontroll av undervannshus og drivlinje
Inspiser undervannshuset for skader og lekkasjer. Skift girolje, og se at det ikke er vann i oljen, noe som kan tyde på en lekkasje. Hvis du finner skader eller tegn til vanninntrengning, bør dette utbedres før båten settes på lagring.
Høstkonservering av båtmotoren er en viktig oppgave som kan spare deg for store reparasjonskostnader og frustrasjoner neste sesong. Ved å følge de riktige stegene for å konservere motoren din, kan du sikre at den er klar for en ny båtsesong uten problemer.